Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.03.2008 14:34 - Куна
Автор: usmivkata Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1420 Коментари: 7 Гласове:
0



Най-хубавите ми спомени от детството са свързани с нея. Куна. Въпреки,че отдавна не е между живите, образът и се появява в съзнанието ми със същата отчетливост, с която тя галено ме наричаше - Меги. Първото, което се е запечатало в полудетското-полубебешкото ми съзнание сигурно е била усмивката й. Години наред тази усмивка си оставаше все същата - топла и галеща. Всъщност и самата Куна не се променяше. Поне според детските ми представи. Овално лице с матова кожа, големи кафеви очи и дълга прошарена коса, която носеше винаги прибрана назад. Сплиташе я на плитка или пък я вдигаше на малко стегнато кокче, което защипваше с някаква много странна дървена шнола- шиш. Приличаше малко на японка с тази шнола, а мен ме сърбяха ръцете да дръпна шиша, за да видя какво ще стане.   Осемнадесетгодишна беше претърпяла тежка катастрофа и беше останала парализирана от кръста надолу. Движеше се с инвалидна количка, но това беше нещо, с което бях дотолкова свикнала, че почти не обръщах внимание. Куна беше другото име на лятото. Идваше лятото, идваше и тя. И всичко ставаше по-различно и по-цветно. Големия двор оживяваше. Вечер Куна обичаше да събира около себе си много и различни хора. Обожавах да седя сгушена като коте някъде там, до краката и да слушам историите ,които разказваше. Гласът и беше същият като усмивката - сладък ,топъл и сочен като акациев мед. Имаше нещо вълшебно и тайнствено около нея. Дали това усещане идваше от факта,че беше по-различна от нас? И до днес не знам. Но знам,че ме обичаше. По нейния си начин. Умееше да разговаря с мен. Умееше и да мълчи. Търпението й беше безгранично. Само  понякога, когато детската глъч и идваше в повече, ме караше да вляза в стаичката и и да донеса една платнена чантичка. От нея Куна изваждаше опаковка от някакво лекарство, вземаше едно - две хапчета, сдъвкваше ги под ужасения ми поглед ,промиваше  с няколко глътки вода и се смееше на физиономията ,която правех. 
Обичах да прекарвам всяка свободна минута при нея и се сърдех ,когато майка ми идваше да ме прибере с дежурната реплика " Остави жената на мира!". Често си навличах гнева й, когато въпреки забраната, тайничко се измъквах от къщи и тичах при Куна. Преминавах през обленият от слънчеви лъчи двор и влизах в малката и прохладна стаичка.
Харесваше ми миризмата на стара къща, нафталин и маслени бои. Да -маслени бои. Куна беше художничка, макар и самоука. Макар и да рисуваше предимно портрети от снимка, тя имаше талант. Първото нещо, което нарисува специално за мен, беше един портрет, а за основа послужи поизмачкана чернобяла снимка, на която аз съм едва на три години.
image
Ръката й умело улавяше формите, настроенияте, сенките. Пръстите сръчно щриховаха, галеха, танцуваха, а аз я гледах изпаднала почти в транс. Имах чувството, че мога да стоя така с дни и да следя всяко нейно движение. Да й подавам молива, гумата....Да гледам, как понякога, когато рисува с моливи, размазва и смесва цветовете с пръстите си.  После тичах в къщи и вадех моите моливи. Опитвах се да правя същото, което прави Куна. С течение на времето се получаваше все по-добре. С течение на времето обаче и Куна идваше все по-рядко.  Няколко пъти ходих да я видя в дома за инвалиди, където живееше. После - вече 18 годишна, вятърът ме отвя в друга посока. Вратата на стария двор хлопна. Също както няколко години по-рано хлопнаха вратата на детската ми мечта да рисувам. 
А в един горещ августовски ден баща ми ми каза,че Куна си е отишла. Завинаги.
Завинаги? Глупости. Никой не си отива завинаги. Куна е тук - при мен, в мен, в картините, които нарисува само за мен. И ако човек може да се сравни с картина, която се рисува цял живот, то Кунините пръсти сигурно са нарисували поне една четвърт от платното на моята същност. Куна е тук. Днес се сетих за нея покрай рисунките на малкия ми син. Симпатично цветни и по детски наивни. Знам, че Куна също ги вижда и се усмихва някъде там, отгоре. Ще направя всичко възможно той да сбъдне мечтите си.
Обещавам.




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. sowhat - страхотно е да си познавал такъв човек
23.03.2008 15:09
знам че си права .
цитирай
2. usmivkata - ....
23.03.2008 15:25
...след като тя си отиде, за пръв път осъзнах, че хората, с които сме били истински близки, никога не ни напускат.
цитирай
3. depressed - ..
23.03.2008 16:14
Чудесен постинг!
Отново ни разказваш за хора около нас, които не се прочуват, но са златни.
Удоволствие е да чета тези твои кратки разказчета, Усмивке :-))))
цитирай
4. laurencia - .
23.03.2008 16:46
Много увлекателно си разказала спомените за нея.
Наистина, това дори не са спомени, защото такива хора заемат завинаги по едно малко ъгълче в сърцето ни :)
цитирай
5. usmivkata - (:
23.03.2008 18:01
Деп, благодаря....Но може би трябва да отбележа,че едно от нещата, които научих от нея е това - да се вглеждам в незабележимите на пръв поглед неща. Тя имаше типичната за всички художници изострена чувствителност. Мисля,че успя да ми предаде една малка част от нея.
цитирай
6. usmivkata - ...
23.03.2008 18:05
laurencia, неведнъж съм си мислила за хората, които оставят отпечатък върху живота ни...А той е като едно пътуване с влак...Между първата и последната спирка в купето ,в което се возиш влизат различни хора. Някои остават за малко, други - за по-дълго, трети - до края. Но малко са онези, чието присъствие усещаш дълго, след като слязат на тяхната последна спирка.
цитирай
7. usmivkata - ***
02.04.2008 21:50
Благодаря, за хубавите думи...Както и за това, че ми припомни тази много любима песничка...:))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: usmivkata
Категория: Лични дневници
Прочетен: 352702
Постинги: 304
Коментари: 1674
Гласове: 9000
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930